Avaimet onnistuneeseen hakijakokemukseen

Rekrytoija on usein ensimmäinen henkilö ja voi olla myös ainoa henkilö, johon työnhakija tutustuu yrityksessänne. Rekrytoija tai rekrytoiva esimies antavat yrityksellenne kasvot ja siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että hakijalle jää ammattimainen hakijakokemus yrityksestänne myös silloin, kun valinta ei kohdistu häneen. Huonot hakijakokemukset kerrotaan herkemmin kuin hyvät ja tämä korostuu etenkin some aikana. Lue kokeneen rekrytointikonsulttimme Tarja Laakson vinkit onnistuneen hakijakokemuksen tuottamiseen!

Arvosta hakijan aikaa. Hakijat ovat usein työssäkäyviä henkilöitä ja tasapainoilevat työn ja perheenkin vaatiman huomion kanssa, joten tee hakemisesta helppoa. Vältä työläiden hakujärjestelmien käyttöä ja suosi sellaisia, jotka mahdollistavat hakemuksen ja CV:n helpon lataamisen myös mobiililaitteiden kautta. 

Mahdollista hakijalle lisätietojen kysyminen, jotta hakija voi kysyä tehtävän kannalta hänelle oleelliset lisäkysymykset.

Työnhakijoilla voi olla haastavaa järjestää aikaa työhaastatteluihin työpäivän aikana, joten varaa haastatteluille aikaa myös työajan ulkopuolella.

Tiedota hakuprosessin etenemisestä ilmoittamalla esimerkiksi tyypillisen hakuprosessinne kesto ja hakuprosessin eri vaiheiden aikataulu (esim. puhelinhaastattelu, 1. henkilökohtainen haastattelu, 2. kierroksen haastattelu, päätös). Tiedota myös ne yrityksenne edustajat, joita he voivat odottaa tapaavansa hakuprosessin eri vaiheissa.

Ilmoita valinnan tulos viipymättä myös ei-valituille hakijoille, sillä heillä voi olla muitakin hakuprosesseja käynnissä. Hakijat arvostavat, että heille kerrotaan, mikäli he eivät ole enää mukana hakuprosessissa.  Jos mahdollista, anna hakijoille mahdollisuus antaa palautetta hakuprosessin sujumisesta, esimerkiksi lähettämällä hakijoille sähköpostikysely heti haun päättymisen jälkeen

Lisätietoja:

Poolia Suomi Oy

Jose Majanen
toimitusjohtaja
jose.majanen@poolia.fi
0207290831 

Laadukasta rekrytointia vuodesta 1989 +358-20-7290830 info@poolia.fi