11.08.2021

Referenssitarkistuksista onnistuneeseen henkilövalintaan

Vinkit referenssitarkistukseen!

Virherekrytointi voi tulla kalliiksi yritykselle. Laadukas referenssitarkistus edesauttaa onnistunutta henkilövalintaa. Ohessa kokeneiden rekrytointikonsulttiemme vinkkejä referenssitarkistukseen!

Oikein tehty referenssisoitto aloitetaan luonnollisesti esittäytymällä ja kertomalla mistä on kyse, kenestä suosituksia kysytään ja mitä varten (tehtävä, johon henkilö on hakemassa). Kerro myös, että keskustelu on luottamuksellinen (olet saanut yhteystiedot hakijalta itseltään) eikä sitä luonnollisesti referoida hakijalle. Varmista vielä oliko henkilö hakijan esimies, haluaako hän toimia suosittelijana ja onko hetki sopiva tällaiselle keskustelulle. Muista, että keskustelun tarkoitus on antaa sinulle kuva hakijan vahvuuksista ja mahdollisista kehitysalueista.

Peruskysymykset sisältävät varmistuksia, mm:

– Työsuhteen kesto
– Työtehtävien ja vastuualueiden vastaavuus hakijan itsensä kertomaan 
– Työssä menestyminen ja luotettavuus
– Työsuhteen päättymisen syy

Nämä varmistettuasi on aika mennä asian ytimeen ja kysyä tarkemmin työntekijän luotettavuudesta ja työn tuloksista. 

Hyviä lisäksymyksiä ovat mm:

– Tekikö henkilö sovitut tehtävät ajallaan ja oliko normaalista poikkeavia poissaoloja?
– Miten henkilö pärjäsi työssään
– Suosittelijan näkemys hakijan kehitysalueista
– Henkilön energiataso ja oppimisvalmius
– Palkkaisitko kyseisen henkilön uudelleen?
-> epäröinti tässä kohdassa luonnollisesti on hälyttävää ja vaatii jatkokysymyksiä 
– miksi ei? 

Kysy mielellään avoimilla kysymyksillä ja koita saada suosittelija kertomaan avoimesti näkemyksiään hakijasta! Suosittelijoita kannattaa olla useita, jotta saisit mahdollisimman monipuolisen kuvan hakijasta. Suositusten merkitystä oleellisena osana rekrytointiprosessia ei kannata sivuuttaa, sillä niiden avulla saat varmuutta onnistuneeseen henkilövalintaan!

Lisätietoja:

@MillaRimpiläinen, markkinointivastaava
Puh: +358 20 7290 836

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Poolia konserni

Poolia on henkilöstö- ja rekrytointialan yhtiö. Näemme itsemme mielummin osaamisen löytämisen ja yhdistämisen asiantuntijoina. Koska muutoksen tekevät aina ihmiset ja yksilöt ovat niitä, jotka saavat aikaan tulosta uskomme, että oikeat henkilöt oikeassa paikassa rakentavat menestyviä yrityksiä.

Poolia

Poolian liikeidea on välittää yrityksille ja organisaatioille työvoimaa, joka vastaa heidän tarvettaan joko väliaikaisesti tai pysyvästi. Toimialamme kattaa kaiken taloushallinnon, toimiston, HR:n ja IT:n väliltä.

Poolia työpaikkana

Poolia vastaanottaa vuosittain tuhansia rekrytointi- ja vuokraustoimeksiantoja asiakkailtaan. Voit siis löytää unelmatyösi Poolian kautta!