26.11.2020

Vältä virherekrytoinnit – luota Pooliaan!

Useimmiten virherekrytointien syyt liittyvät siihen, että työtehtävä ja valittu henkilö eivät kohtaa tai siihen, että valitun henkilön persoona on mennyt tehtävän vaatimusten ja kriteerien edelle. Myös kiireessä tehty toimenkuvan määrittely on yksi yleisimmistä syistä epäonnistuneissa rekrytoinneissa.

Rekrytointi on kallista, mutta virherekrytointi vielä kalliimpaa. Virherekrytointi voi pahimmillaan maksaa yritykselle satojatuhansia euroja. Tässä muutamia huomioitavia seikkoja virherekrytoinneissa:

Aika on rahaa

Rekrytointi vie paljon aikaa ja myös aika on rahaa! Rekrytointiprosessiin kuuluu mm. toimenkuvan ja kriteerien huolellinen määrittely, ilmoituksen laatiminen, hakukanavista päättäminen, kyselyihin vastaaminen, hakemusten käsittely, haastattelut, testaukset, valinta sekä työsuhteeseen liittyvät neuvottelut. Vaiheita on useita ja aikaa tähän koko prosessiin voi mennä viikkoja, jopa kuukausia. Vasta tämän jälkeen uusi henkilö aloittaa ja hänen kanssaan alkaa perehdyttäminen ja uuteen työhön tutustuminen.

Virherekrytoinnissa tämä koko rekrytointiprosessiin tehtävä satsaus voi mennä hukkaan ja sinun tulee aloittaa uudelleen alusta.

Uusi henkilö on valittu, mutta odotukset eivät kohtaa

Toisinaan sitten käy kaikesta huolimatta niin, että valittu henkilö ei vastaakaan odotuksia ja tehtävälle asetettuja vaatimuksia tai hän ei istukaan yrityksen työkulttuuriin ja toimintamalleihin. Myös valittu henkilö itse voi todeta, että hänet on valittu väärin perustein tehtävään tai hänelle on kerrottu tehtävästä toisin, kun mitä työ ja sen painopisteet todella ovat. Tällöin on epäonnistuttu ja rekrytointi tulee aloittaa uudelleen.

Yritys hakee ”yksisarvista”

Työpaikkailmoituksissa odotetaan usein valtavasti eri asioita/osaamisia/kokemuksia ja adjektiiveja eli yritys hakee yksisarvista. Ongelmia syntyy, kun tehtävässä menestymisen kannalta oleellisimmat ja kriittisimmät taidot ja ominaisuudet puuttuvat, kun haun focus on ollut puutteellinen ja odotetaan saavan yhdessä henkilössä kaikki mahdollinen. Tästä seuraa vääjäämättä ongelmia ja vaikutuksia työn tulokseen ja koko tiimin motivaatioon sekä työhyvinvointiin. Eli jälleen on epäonnistuttu ja rekrytointi alkaa pahimmassa tapauksessa uudelleen.

Vaikutukset asiakaskokemukseen

Virherekrytointi voi olla kohtalokasta yrityksellesi ja vaikutukset voivat ”valua” asiakasrajapintaan. Huonon asiakaskokemuksen myötä yrityksesi maine voi kärsiä ja vaikutukset voivat olla kohtalokkaita.


Tässä Poolian kokeneen rekrytointiasiantuntija Sanna Majavan vinkit onnistuneeseen rekrytointiin!

  • Rekrytoi tulevaisuus mielessä pitäen, ennakoi muutokset ja haetun tehtävän odotukset ja mieti haetun tehtävän ja henkilön painotukset huolella.
  • Aikatauluta haku hyvin ja pysy siinä; pitkäksi venynyt hakuprosessi voi johtaa siihen, että kiinnostavimmat kandidaatit ehtivät ottaa toisen tehtävän vastaan.
  • Ajattele tiimiä kokonaisuutena; älä palkkaa aina samalla profiililla vaan täydennä tiimin olemassa olevaa osaamista ja mieti ”out of the box”.
  • Varmista, että ilmoitus ja haastatteluissa annettu tieto tehtävästä vastaavat todellisuutta. Jos työtehtävät ja lupaukset eroavat rekrytoidessa mainituista suuresti, riskit valitun henkilön turhautumisesta kasvavat.
  • Panosta ja varaa riittävästi aikaa uuden henkilön perehdytykseen, onnistunut alku on hyvän työsuhteen tae.   

Vältä virherekrytoinnit – luota Pooliaan!

Me Pooliassa voimme auttaa sinua monin tavoin eri rekrytointiprosessin vaiheissa. Juttelemme mielellämme kanssasi kaikista rekrytointiin ja henkilöhakuihin liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Sparraillaan ja ideoidaan yhdessä! Rekrytointipalvelujen lisäksi tarjoamme mm. vinkkejä hakumenettelyyn, testauksiin, mediapakettiin ja räätälöityihin palveluihin liittyen. Mikäli haluat antaa henkilöstöhakunne kokeneiden rekrytointikonsulttiemme hoidettavaksi, olemme mielellämme käytettävissänne!